Möt Daniel Lennéer – skaparen av Svenil rollspelet
Hur och när kom du i kontakt med rollspel?
Det måste varit första året på högstadiet, 1993. Jag var 13 år ungefär. En kompis kusin hade introducerat spelet för min kompis som var helt begeistrad av “spelet där man kunde göra allt” och han introducerade det för oss. Vi spelade Drakar & Demoner och jag var faktiskt inte så road till en början... Men när vi provade Mutant var jag fast!
Denna kompisens kusin var en riktig bärare av kultur! Han introducerade oss också i mycket “tuff” musik som vidgade vår värld. Jag har aldrig träffat honom, men hans påverkan på min ungdom var ändå stark, indirekt.
När vi ändå är inne på Drakar och demoner, spelet kommer ju i en Kickstartad nyutgåva av en klassisk version från 1987. Hur tycker du att rollspelen i övrigt tar sig i dag jämfört med då?
Oj. Hur ska jag kunna svara på det? Jag har ingen koll alls på dagens rollspel. Det senaste nya spel jag köpte var… Mutant Undergångens arvtagare, tror jag. Och det har jag knappt läst igenom.
Jag har en ganska stor samling rollspel, men det är mest äldre titlar. Rollspel är en retrogrej för mig.
Hur fick du idén till Svenil rollspelet?
Ungkarlen Svenil var en figur jag skrivit små berättelser och böcker med redan på mellanstadiet. Det var väl nån sorts bisarr blandning av Bert-böckerna, Ronny & Ragge, absurd serietidningshumor och Galenskaparna egentligen. Kort sagt, allt det man tyckte var roligt då, 1991-94. Sen byggde man på med egna ideér kring det. Jag tänkte man kunde rollspela i den där “Svenil-världen” och gjorde om alla figurer i böckerna till spelbara karaktärer i spelet. Det måste varit 1994-95 nån gång. Det är därför det blev ungkarl, dumskalle, brevbärare och så vidare att välja på i “yrkeskategorierna”. (Svenil var en ungkarl, hade en korkad polare och trakasserade ständigt sin brevbärare - som han HATADE av någon konstig anledning) Persongalleriet kan tyckas väldigt random annars, när man inte vet bakgrunden med böckerna, men INGEN har någonsin frågat varför man till exempel kan spela en Brevbärare i spelet… Jag antar att det faller logiskt innanför ramarna på nåt sätt.
Det var väldigt roligt med vuxna som svor, söp och betedde sig illa då, minns jag. “Så får man inte göra” var väldigt stor inspiration till Svenil Rollspelet, till exempel “slå en tant”.
Sen föddes Svenil Rollspelet egentligen som ett sätt att samla det tramsiga spelandet på ett ställe, i ett eget spel - så vi kunde vara fullt “seriösa” när vi spelade Drakar och Demoner och Mutant. Det “seriösa” spelandet var också viktigt i vårt kompisgäng.
Ni var bland de första independentspelskaparna i Sverige, som jag förstår det. Hur distribuerade ni spelet? Vilka svårigheter och problem stötte ni på?
Ja. Det var inte många som “gjorde det independent” 1999-2000. Det var innan digitaltryck fanns som rimligt alternativ. Det är klart att andra gjort spel och släppt själva tidigare, men vi kanske var först i nån sorts mellansegment, där vi var de enda som gick ut i några hundra ex.
Ärligt talat stötte vi inte på så många problem med distributionen. Vi fick nästan hålla igen för att vi “bara hade 200 spel”. Jag tror Sverok disponerade hälften och vi hälften, i början.
Tradition köpte in en låda med 30 spel i början. Jag minns att vi blev typ förvånade och hade svårt att dölja det.
- Va…? Vill NI köpa in VÅRT spel? Är ni säkra på det? Vet ni vad det är ni köper?
Vilka inspirationskällor har du för ditt spelskapande?
Svår fråga. Jag tänkte väldigt lite, både då och nu, på hur spelen var gjorda. De bara fanns, på något sätt. Men det är klart att Anders Blixt i Drakar & Demoner och Gunilla och Michael Peterséns arbete med Mutant och KULT influerat mig!
Svenil Rollspelet fick ett T20-system för det var det enda system jag kände till då.
Du är även serietecknare. Går de båda intressena att kombinera skaparmässigt?
När jag ser tillbaka med lite perspektiv så förstår jag att jag har fokuserat mitt skapande olika i olika perioder. Ett tag mycket rollspel, sedan mycket film, sedan mycket serier. Just nu är det en period där serier och podcasting får störst fokus. Frågar du mig om en månad kan det vara ett filmprojekt som tar all min lediga tid. Jag kombinerar allt och inget av detta hela tiden.
Jag gillar att se mig som en konstnärlig kameleont. Jag gillar kort sagt att göra olika saker. Vissa idéer passar kanske som rollspel, andra passar bättre som en kortfilm eller en tecknad serier. Berättelserna är det viktiga, inte sättet de förmedlas på.
Rollspel var dock oslagbart att göra för den direkta feedback man fick från spelare! Den var till 99% positiv och känslan när andra blir kreativa kring det man gör är oslagbar. Det kan man sakna i serier och film som blir mer en envägskommunikation.
Hur tycker du seriemarknaden ser ut för svenska serieskapare idag, och vad kan göras bättre?
Det finns samma problem i alla kretsar av kreativa människor; Alla sitter på sin egen kammare och stirrar i sin egen vägg. Serietecknare är till 99% upptagna med sitt egna. Jag är likadan.
Jag önskar att fler var intresserade av att förlägga serier, marknadsföra och få ut serier till massorna. Sverige behöver fler serieförläggare och utgivare, inte mer serietecknare egentligen.
Om jag jämför butikernas seriehylllor idag med 80-talet, så är det i stort sett bara humortidningar. Superhjältarna och actionserierna är i stort sett försvunna. Vad tror du det beror på?
Det är inte så jag har uppfatta det, men det kanske stämmer. Färre orginalsvenska serier och färre titlar överlag, har jag reagerat på. Superhjälte- och actionläsarna är äldre idag och läser kanske på engelska istället. Det är de unga läsarna det är synd om, inte de gamla. Jag sörjer mer att Bobo och Pellefant är borta än att Marvel-tidningarna inte finns i stället längre.
Vilka rollspel spelar du själv idag?
Inga. Det är den tragiska sanningen. Jag hinner inte spela spel längre. Knappt ens TV-spel.
Jag skulle sjukt gärna vilja spela Mutant, Star Wars och KULT! Och Star Trek skulle jag vilja prova, för det är så nördigt.
Till sist, vad önskar du dig mest just nu?
Jag vill egentligen bara leva och må bra. Skapa och utvecklas.
Faktaruta
Ålder: 35 år
Yrke: Kommunikatör i Karlshamns kommun.
Familj: Sambo
Prestationer (böcker, serier, spel, bloggar m.m.): Svenil Rollspelet, 3 st serieböcker (Party med Pluto, Nålar i maten och Ångestmannen & hans vänner), 20-talet fanzines.
Topp fem spel (alla kategorier): Oj… Hur ska man kunna välja? Men jag försöker...
Mutant 2089 (rollspelet), Drakborgen (Brädspelet), Castlevania (NES), Double Dragon II (NES), Gears of War (Xbox360).